Den danske eksport og det indenlandske salg har ligget på et konstant niveau de seneste 6 kvartaler. Det konstante niveau dækker dog over forskydninger på tværs af eksportmarkederne, hvor Eurozonen med Tyskland som vækstlokomotiv udligner tab på andre markeder. Fremgangen på det tyske marked lover godt for de mindste danske eksportvirksomheder, der har været hårdt ramt af finans- og gældskrise på det vigtige nærmarked.
Den danske eksport af varer og tjenester er steget med 1,3 procent det seneste kvartal, mens det indenlandske salg i samme periode er faldet med 1,8 procent. Det viser den sæsonkorrigerede opgørelse fra Danmarks Statistik af den danske udenrigshandel og det indenlandske salg. Selvom stigningen i eksporten betyder, at denne ligger på et rekordhøjt niveau, har eksporten stort set været konstant i de seneste 6 kvartaler. Det beskedne fald i det indenlandske salg ser ikke umiddelbart ud til at være et udtryk for en generel tendens, men afspejler det økonomiske dødvande salget har befundet sig i siden starten af 2011.
Figur 1: Udvikling i eksporten af varer og tjenester og det indenlandske salg, 2005K1-2013K3, 2005K1=100
Kilde: Beregninger af eStatistik – baseret på Danmarks Statistik, UHV1, UHT4S1, FIKS11 og FIKS3
Væksten i den sæsonkorrigerede eksport er det seneste kvartal båret af en lige stor vækst i eksporten af tjenester og varer, som det fremgår af figur 2. Væksten svarer til en stigning i eksporten på 1,2 milliarder kroner for tjenester og 2 milliarder kroner for varer.
Figur 2: Udviklingen i eksporten med varer og tjenester i mio. kroner, 2005K1-2013K3
Kilde: Beregninger af eStatistik – baseret på Danmarks Statistik, UHV1 og UHT4S1
Stærk eksportvækst i Eurozonen – Tyskland stor vækstmotorSelvom den samlede eksport kun har oplevet en lille stigning det seneste år, har der været betydelige ændringer i eksporten til de forskellige markeder. Det er især Eurozonen, der er kommet tilbage på vækstsporet efter en turbulent periode med finans- og gældskrise, mens eksporten til andre vigtige markeder som USA og UK samt Norge og Sverige går tilbage. Væksten i eksporten til Tyskland er fra tredje kvartal 2012 til tredje kvartal 2013 steget med hele 18 procent mens eksporten til resten af Eurozonen er steget med 12 procent.
Tabel 1: Vækst i vareeksporten opgjort på landegrupperinger, 2012K3-2013K3
2012K3 |
2013K3 |
Vækst i mio. kr. |
Vækst i procent |
|
Lande i alt |
153.393 |
159.717 |
6.324 |
4,1% |
Eurozonen (uden Tyskland) |
27.664 |
31.094 |
3.430 |
12,4% |
Tyskland |
23.080 |
27.299 |
4.219 |
18,3% |
Norge og Sverige |
31.501 |
30.379 |
-1.122 |
-3,6% |
USA og UK |
26.171 |
24.708 |
-1.463 |
-5,6% |
Resten af EU |
8.370 |
8.274 |
-96 |
-1,1% |
BRIK |
9.593 |
9.596 |
3 |
0,0% |
Resten af verden |
27.014 |
28.367 |
1.353 |
5,0% |
Kilde: Beregninger af eStatistik – baseret på Danmarks Statistik, BOP3
Det er bemærkelsesværdigt at eksporten til BRIK-landene ikke er steget fra tredje kvartal 2012 til tredje kvartal 2013. Det går imod den generelle tendens for 2013, vist i tabel 2, hvor den samlede eksport i årets tre første kvartaler ligger 12 procent over eksporten i de tre første kvartaler i 2012. Her er det BRIK-landene og landene i Eurozonen, der sikrer væksten i den danske eksport med en vækst på henholdsvis 3 og 10 milliarder kroner. I samme periode er eksporten til Norge og Sverige samt USA og UK faldet med knap 9 milliarder kroner.
Tabel 2: Vækst i vareeksporten opgjort på landegrupperinger, 2012-2013*
2012 |
2013 |
Vækst i mio. kr. |
Vækst i procent |
|
Lande i alt |
457.558 |
464.289 |
6.731 |
1,5% |
Eurozonen (uden Tyskland) |
86.244 |
90.657 |
4.413 |
5,1% |
Tyskland |
68.436 |
74.089 |
5.653 |
8,3% |
Norge og Sverige |
91.016 |
88.818 |
-2.198 |
-2,4% |
USA og UK |
79.511 |
72.926 |
-6.585 |
-8,3% |
Resten af EU |
25.093 |
25.277 |
184 |
0,7% |
BRIK |
27.101 |
30.409 |
3.308 |
12,2% |
Resten af verden |
80.157 |
82.113 |
1.956 |
2,4% |
Kilde: Beregninger af eStatistik – baseret på Danmarks Statistik, BOP3*2012 er 2012K1-2012K3 og 2013 er 2013K1-2013K3
De mindste eksportvirksomheder afhængige af nærmarkederneFigur 3 viser eksportmarkedernes betydning for små, mellemstore og store virksomheder. De små og mellemstore virksomheder er generelt mere afhængige af nærmarkeder som Tyskland samt Norge og Sverige, hvor den samlede eksportandel udgør henholdsvis 49,3 procent og 43,1 procent. Til sammenligning udgør de to markeder kun 32,7 procent af de store virksomheders eksport. De store virksomheder eksporterer i højere grad globalt. BRIK-landene, anden-bølge-landene og resten af verden udgør således en dobbelt så stor andel blandt de store virksomheder sammenlignet med de små.
Figur 3: Eksportandele for udvalgte markeder opgjort på virksomhedsstørrelse, 2012
Kilde: Beregninger af eStatistik – baseret på Eksportrådets statistikbank, TCSME1, TCSME2, TCSME3 og TCSME4
SMV’er står for 20 procent af Danmarks samlede vareeksportDe små og mellemstore virksomheder er, ikke overraskende, især vigtige for nærmarkederne. Mere end 25 procent af den samlede eksport til Skandinavien og Tyskland kan henføres til SMV’erne. Til sammenligning udgør SMV’erne kun en tiendedel af eksporten til BRIK-landene.
De store forskelle i vækstraterne på eksportmarkerne har derfor forskellig betydning for virksomhedstyperne. ”Eurozonen og især Tysklands betydning for små virksomheder sammenholdt med den positive udvikling på netop disse markeder, betyder at vi formentlig vil se en positiv udvikling for de små og mellemstore virksomheder, når 2013-tallene offentliggøres i foråret 2014. Tallene for Norge og Sverige trækker dog i den modsatte retning”, udtaler direktør i eStatistik Kent Nielsen.
Figur 4: Små- og mellemstore virksomheders eksportandel opgjort på udvalgte markeder, 2012
Kilde: Beregninger af eStatistik – baseret på Eksportrådets statistikbank, TCSME1, TCSME2, TCSME3 og TCSME4