Søg:

17. maj, 2011

Ny eksportstatistik giver dig overblikket over eksportvirksomhederne i Danmark

I samarbejde med Danmarks Statistik og Eksportrådet har eStatistik udviklet en ny eksportstatistik. Statistikken fokuserer på antallet af danske eksportører og viser blandt andet de små og mellemstore virksomheders betydning for eksporten i landets regioner.

De store danske virksomheder har siden årtusindeskiftet fået en stadig større betydning for den danske eksport. Således er de store virksomheders andel af den danske eksport øget fra to tredjedele i 2000 til tre fjerdedele i 2008. Det er ét af de resultater, den nye eksportstatisk kan fremvise.

 

Figur 1. Samlet eksport opgjort efter virksomhedsstørrelse* i procent, 2000 og 2008

Kilde: Beregninger baseret på specialkørsel fra Danmarks Statistik, generel firmastatistik.* Virksomhedsstørrelserne er her defineret ud fra Eurostats anbefalinger. Afgrænsningen er foretaget efter både antal ansatte og virksomhedens omsætning. Læs mere på Eurostats hjemmeside.

 

Virksomhedsgiganter gør København til Danmarks eksportcentrumDen danske eksportstatistik er baseret på Danmarks Statistiks generelle firmastatistik, hvor virksomhedens økonomiske aktiviteter, så som omsætning og eksport, opgøres efter placering af virksomhedens hovedsæde. Det har stor betydning for eksportens lokalisering, hvor især hovedstadsregionen skiller sig ud som hjemsted for landets absolut største koncerner. Der er omvendt ikke mange hovedsæder i Region Sjælland, så selvom eksempelvis Novo Nordisk både har produktion og forskning i Kalundborg, vil virksomhedens eksport alene være placeret i København. Eksporten afspejler med andre ord ikke entydig de store virksomheders aktiviteter rundt omkring i landets regioner.  

Hovedsæde-problemet i eksportstatistikken fremgår også af figur 2, der viser, at knap halvdelen af den danske eksport kan henføres til virksomheder med hovedsæde i Hovedstadsregionen. Til gengæld tegner Region Sjælland sig kun for 4 procent af den samlede eksport. Region Midtjylland er hjemsted for den næsthøjeste andel af eksporten med 22 procent i 2008. 

Figur 2. Samlet eksportandel opgjort efter region – 2000 og 2008

 

Hovedstadsregionens andel af den danske eksport har været nogenlunde konstant, om end vigende, i perioden 2000-2008. Omkring halvdelen af den samlede eksport er registreret i Hovedstadsregionen, men især de større virksomheder i Region Midtjylland har øget regionens andel af den samlede eksport i sidste halvdel af perioden.

 

De små eksportører fylder mere i provinsenEt helt andet billede af eksportens forankring viser sig, når man ser på antallet af eksportvirksomheder, og den del af eksporten, der kan henføres til de små og mellemstore virksomheder. Her er det i højere grad regionerne vest for Storebælt, der tegner eksport-danmark.

Betragter man Danmark øst og vest for Storebælt er der god overensstemmelse mellem antallet af firmaer og antallet af eksportvirksomheder. Hovedstadsregionen har relativt flere eksportvirksomheder end regionerne vest for Storebælt. Til gengæld er der færre i Region Sjælland. 

 Figur 3. Fordeling af eksportører og alle virksomheder 2008 – opgjort på regioner

 

De jyske og fynske eksportører er generelt større end eksportvirksomhederne på Sjælland, og især Region Syddanmark skiller sig ud med en relativt stor andel af den samlede eksport blandt små og mellemstore virksomheder i forhold til antallet af eksportører. Hovedstadsregionens eksportvirksomheder har således også tabt ’markedsandele’ siden årtusindeskiftet.

 

Figur 4. SMV-eksport fordelt på regioner, 2000 og 2008

 

Små og mellemstore industrivirksomheder dominerer uden for HovedstadsregionenDet er de traditionelle industrierhverv, der dominerer eksportstatistikken i provinsen, hvor over halvdelen af den samlede SMV-eksport kan henføres til fremstillingserhvervene.

 

Figur 5. SMV-eksport, opgjort på brancher og regioner, 2008

 

I Hovedstadsregionen er områder som handel samt de videntunge serviceerhverv inden for information, kommunikation og markedsorienteret videnservice langt vigtigere eksporterhverv end i landets øvrige regioner. 

 

Eksporten vokser mest uden for hovedstadsregionenI perioden 2000 til 2008 blev den danske SMV-eksport øget med 18 procent. Fremgangen var beskeden i Hovedstadsregionen med kun 6 procent, mens vækstraterne i resten af landet lå på mellem 22 og 28 procent. Eksporten kunne dog langt fra hamle op med væksten i SMV’ernes indenlandske salg, der blev forøget med 35 procent.

- Væksten på hjemmemarkedet skyldes i høj grad en stor tilgang af nye virksomheder under højkonjunkturen fra 2003 til 2008, hvor det samlede antal reelle firmaer i Danmark steg fra 275.000 til 311.000, siger Kent Nielsen, direktør i eStatistik, og fortsætter: I samme periode lå antallet af eksportvirksomheder omvendt forholdsvis konstant omkring 30.000 eksportører.

 

Figur 6. Vækst i SMV’ernes eksport og indenlandske omsætning, 2000-2008

Videnservice og transport i fremdriftStørst eksportfremgang i de små og mellemstore virksomheder kunne registreres inden for de videntunge serviceerhverv og inden for transport med en vækst på henholdsvis 54 og 41 procent. Region Nordjylland markerer sig også med en stærk eksportvækst inden for begge disse branchegrupperinger.

 

Figur 7. Vækst i SMV-eksport, opgjort på branche og regioner, 2000-2008

Dansk jobrekord med ”aber dabei”

17. november, 2023

Dansk jobrekord med ”aber dabei”

TEMA om it-sektoren: Beskæftigelsen sætter rekord!

29. juni, 2023

TEMA om it-sektoren: Beskæftigelsen sætter rekord!

TEMA om it-sektoren: It-arbejdsmarked og uddannelsesniveau - meget mere end techvirksomheder

29. juni, 2023

TEMA om it-sektoren: It-arbejdsmarked og uddannelsesniveau - meget mere end techvirksomheder

TEMA om it-sektoren: Virksomheder og iværksætteri

29. juni, 2023

TEMA om it-sektoren: Virksomheder og iværksætteri

TEMA om it-sektoren: Økonomisk udvikling

29. juni, 2023

TEMA om it-sektoren: Økonomisk udvikling