Eksportrådets statistik over SMV-eksporten er nu opdateret med 2014-tal. Eksportstatistikken, der er udviklet i et samarbejde mellem Eksportrådet, Danmarks Statistik og eStatistik, viser hvilke varer SMV’er og de store danske virksomheder eksporterer til de største eksportmarkeder samt udvalgte regioner. Eksportstatistikken dækker SMV’ernes eksport af varer til hele verden.
SMV-eksporten blev øget med 1,4 procent fra 2013-2014. Væksten skal ses i lyset af, at den samlede vareeksport gik tilbage med 0,4 procent, en tilbagegang der i høj grad kan forklares ved den lave oliepris. Såfremt der ses bort fra faldet i energieksporten steg eksporten med 2,0 procent. Tyskland aftager en femtedel af den samlede SMV-eksport og er dermed det største marked for SMV’erne. De fire traditionelle nærmarkeder Tyskland, Sverige, Norge og Storbritannien aftager mere end halvdelen af den danske SMV-eksport. SMV-eksporten til Norge udgør 28 procent af den samlede eksport, hvilket er den største andel blandt hovedmarkederne.
Væksten i SMV-eksporten fra 2013 til 2014 trækkes primært af Tyskland, hvor SMV-eksporten øges med 3,5 procent, men også USA, Holland, Kina og Sverige, har positive vækstrater for SMV-eksporten. Rusland, Frankrig, Norge, Finland og Ukraine trækker derimod i den modsatte retning.
Antallet af SMV’er med eksport øges for de fleste regioner i verden – dog er der stor tilbagegang til Rusland og de tidligere SNG-lande.
SMV-eksporten er domineret af jern og metal og maskinindustrien samt forbrugsgoder. SMV-eksporten adskiller sig væsentligt fra de store virksomheders eksport, der er koncentreret omkring medicinalindustri, fødevarer og energi- og miljørelaterede produkter.
Udviklingen i den samlede SMV-eksportDen samlede SMV-eksport (Eksportrådets målgruppe) udgjorde 112 milliarder i 2014. Tyskland er det største eksportmarked for danske SMV’er og aftog i 2014 knap 23 milliarder svarende til 20 procent af den samlede SMV-eksport. Sverige, Norge og Storbritannien følger herefter, hvor de fire traditionelle nærmarkeder aftager mere end halvdelen af den danske SMV-eksport. I alt eksporteredes 82 procent af SMV-eksporten til top15-landene.
Tabel 1. SMV-eksportens top15-lande, 2014
Kilde: Danmarks Statistiks UHV7 og Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik
Blandt top15-landene udgør SMV-eksporten den største andel af den samlede eksport i Norge, hvor 28 procent af eksporten er fra SMV’er. Knap en fjerdedel af eksporten til Sverige, Holland, Polen og Schweiz er SMV-eksport. Til trods for vækst i SMV-eksporten til både USA og Kina (jf. Tabel 2 nedenfor) er SMV'ernes eksportandel beskeden og udgør henholdsvis 10 og 8 procent af den samlede eksport.
SMV-eksporten steg med 1,6 milliarder fra 2013 til 2014 svarende til en stigning på 1,4 procent. I alt 10 lande havde en eksportfremgang på mere end 100 mio. kr. Tyskland tegner sig for den største nominelle fremgang på 770 millioner, men også USA, Holland og Kina bidrager væsentlig til SMV’ernes eksportfremgang. Det er ligeledes værd at bemærke at både Spanien og Portugal begge er i fremgang efter landenes gældskrise.
Tabel 2. Vækst i SMV-eksporten 2013-2014
Kilde: Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik
I den anden ende af skalaen er der fem lande, der har haft et fald i SMV-eksporten på mere end 100 mio. kroner. Krisen i Rusland og Ukraine kombineret med den lave pris på olie har bidraget væsentligt til den lavere SMV-eksport til Rusland, Norge og Ukraine, men også eksporten til Frankrig og Finland er faldet.
Tabel 3. Vækst i SMV-eksporten 2013-2014 - fem landes med størst absolut eksporttab
Kilde: Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik
Udviklingen i den samlede SMV-eksport fordelt på verdens regionerSMV'erne afsætter langt den største del af eksporten til nærmarkederne. SMV-eksporten af varer til EU og EFTA-landene samt Nordatlanten (Grønland og Færøerne) udgjorde 94,5 milliarder i 2014. Det svarer til 84 procent af SMV’ernes samlede eksport. Nordamerika og Nordøstasien er de største eksportmarkeder uden for Europa med en andel af eksporten på henholdsvis 4,4 og 3,4 procent.
Tabel 4. SMV-eksporten opdelt på landeområder, 2014
SMV-eksport 2014 |
Eksport i mio. kr. |
i pct. |
Alle lande |
112.116 |
100% |
EU-15 |
70.334 |
62,7% |
EFTA |
13.660 |
12,2% |
12 -nye EU-lande |
8.807 |
7,9% |
Nordamerika |
4.906 |
4,4% |
Nordøstasien |
3.864 |
3,4% |
Nordafrika/Mellemøsten |
2.468 |
2,2% |
Rusland og SNG mv. |
1.994 |
1,8% |
Nordatlanten |
1.692 |
1,5% |
ASEAN |
1.315 |
1,2% |
Latinamerika |
1.019 |
0,9% |
Afrika(Øvrig) |
844 |
0,8% |
Australien/Asien |
733 |
0,7% |
Sydasien og øvrig |
480 |
0,4% |
Kilde: Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik
Størst relativ vækst på nye markederSMV-eksporten blev øget med 1,4 procent fra 2013 til 2014. Den samlede eksport af varer (eksklusiv skibe og fly) gik tilbage med 0,4 procent. Det fremgår af figur 1, at den lave oliepris har haft stor betydning for den danske tilbagegang. Den samlede eksport eksklusiv Energi viser en eksportfremgang på 2,0 procent.
Den relative udvikling i SMV-eksporten er væsentlig forskellig på tværs af verdensregioner. Den største relative fremgang findes i Afrika, Nordøstasien (Japan og Kina), Mellemøsten og Nordamerika, men også vareeksporten til EU udviste en god fremgang. Omvendt trækkes eksporten ned af Rusland og de tidligere SNG-lande, men også Syd- og Mellemamerika og EFTA-landene går tilbage.
Figur 1. Vækst i SMV-eksporten 2013-2014, opgjort på regioner
Kilde: Danmarks Statistiks UHV7 og Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik
Væksten i SMV-eksporten kommer ligeledes til udtryk ved en forøgelse af antal eksporterende SMV'er i de fleste af verdens regioner. Til trods for en tilbagegang i eksportomsætningen til Sydasien finder man her den største relative fremgang i antallet af eksportvirksomheder. Til gengæld er antallet af SMV'er med eksport til Rusland og de tidligere SNG-lande faldet med næsten 10 procent.
Figur 2. Vækst i antal Eksport-SMV'er 2013-2014
Kilde: Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik
Ti varegrupper tegner sig for 58 procent af den samlede SMV-eksportJern og metal og maskinindustrien samt forbrugsgodeindustrierne dominerer i høj grad top10-listen blandt de mest eksporterede SMV-produkter. Under Jern og metal og maskinindustrien er Maskiner og –tilbehør til industrien med 9 procent af den samlede SMV-eksport den største varegruppe, mens Specialmaskiner til forskellige industrier samt Metalvarer er henholdsvis tredje og fjerdestørst. Under forbrugsgodeindustrien findes Diverse forarbejdede varer samt Beklædningsgenstande og -tilbehør samt Møbler.
Tabel 5: Top-ti varegrupper for SMV-eksporten, 2014
Rang |
Varegrupper 2014 |
i mio. kr. |
i pct. |
Alle varer |
112.116 |
100% |
|
1 |
Maskiner og -tilbehør til industrien |
10.167 |
9,1% |
2 |
Diverse forarbejdede varer |
8.673 |
7,7% |
3 |
Specialmaskiner til forskellige industrier |
7.416 |
6,6% |
4 |
Metalvarer |
6.642 |
5,9% |
5 |
Beklædningsgenstande og -tilbehør |
6.607 |
5,9% |
6 |
Elektriske maskiner og apparater |
6.191 |
5,5% |
7 |
Fisk, krebsdyr, bløddyr og varer deraf |
5.945 |
5,3% |
8 |
Køretøjer |
4.971 |
4,4% |
9 |
Tekniske og videnskabelige instrumenter |
4382 |
3,9% |
10 |
Møbler |
4.270 |
3,8% |
Top 10 i alt |
65.264 |
58,2% |
Kilde: Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik
Medicin, Energi og Fødevarer dominerer de stores eksportSMV’ernes vareeksport adskiller sig markant fra de store danske virksomheder. De store virksomheder eksporterer varer inden for Danmarks traditionelle styrkepositioner, hvor især Medicinalprodukter, Fødevarer, Kraftmaskiner og motorer (især vindmøller) og olie dominerer listen. De 10 største varegrupper for de store virksomheder udgør 58 procent af den samlede eksport, præcis som det er tilfældet blandt SMVerne. Det skal dog bemærkes, at de 5 største varegrupper blandt de store virksomheder med 42 procent af den samlede vareeksport har en tungere vægt end hos SMVerne, hvor de fem største varegrupper står for 35 procent af den samlede SMV-eksport.
Tabel 6: Top-ti varegrupper for store virksomheder, 2014
Rang |
Vareeksport i mio kr. 2014 |
Eksport i mio. kr. |
i pct. |
Alle varer |
478.208 |
100% |
|
1 |
Medicinske og pharmaceutiske produkter |
71.440 |
14,9% |
2 |
Rå mineralolier og produkter deraf |
37.961 |
7,9% |
3 |
Maskiner og -tilbehør til industrien |
32.227 |
6,7% |
4 |
Kraftmaskiner og motorer |
29.226 |
6,1% |
5 |
Kød og kødvarer |
28.033 |
5,9% |
6 |
Beklædningsgenstande og -tilbehør |
18.159 |
3,8% |
7 |
Diverse forarbejdede varer |
16.992 |
3,6% |
8 |
Elektriske maskiner og apparater |
16.744 |
3,5% |
9 |
Mejeriprodukter |
14.597 |
3,1% |
10 |
Kemiske materialer og produkter |
13.795 |
2,9% |
Top-10 varegrupper |
279.175 |
58,4% |
Kilde: Eksportrådets SMV-database beregninger foretaget af eStatistik